Eseuri decente

Trei magi

Image

Suttogások és sikolyok/Strigăte și șoapte, de Ingmar Bergman, regia: Andrei Șerban, Teatrul Maghiar din Cluj

„Voi bate mereu la ușa camerei în care Tarkovski se simte ca acasă.” spune un Bergman resemnat, obosit după lucrul la filmul „Strigăte și șoapte”. Unul din lucrurile pe care artistul rus le făcea fără efort – a descrie lumea onirică – i se părea cu greu accesibil lui Bergman. Știm acum că admirația fusese reciprocă, dar merită semnalată gingașa modestie a uriașului artist scandinav. Dar mai există, în umbră, un protagonist încă și mai modest: Andrei Șerban.

Regizorul nostru se întreabă, prin această punere în scenă de la Teatrul Maghiar, cum a creat Ingmar Bergman filmul „Strigăte și șoapte” (1972), un come-back spectaculos, după o serie de filme experimentale semi-eșuate, alte și alte probleme în viața personală și îndoiala tot mai mare a sponsorilor și criticilor cu privire la potențialul săi de a mai „spune” ceva. Este povestea morții lui Agnes, la care asistă cu sentimente amestecate cele două surori ale ei, Karin și Maria, împreună cu fidela servitoare a bolnavei, Anna. Desigur, după cum ne învață psihanaliza, visul și imaginația nu sunt mai puțin reale decât ceea ce numim „realitate”, ba chiar reprezintă uneori un Real înfricoșător din care… doar realitatea ne poate ajuta să evadăm. „Cum devine ficțiunea realitate?”, se întreabă Andrei Șerban într-un scurt eseu introductiv.

Găsim astfel un Bergman capricios, sâcâitor pentru deja clasicele sale colaboratoare – Harriet Anderson, Liv Ullman, Ingrid Thulin, cerându-le să repete obsesiv câte o scenă, din nou în „pericol” de a se îndrăgosti de o actriță sau alta, proiectându-și trecutul și spaimele asupra scenariului. În continuare fascinat și derutat de psihicul feminin, urmărit de figura luminoasă, dar rece, a mamei, Bergman e atras în a explora sufletele acestor patru femei, ipostaze ale unui om sfâșiat între tendințe diverse: Maria – figura senzualității și superficialității, Karin e expresia crizei generale a familiei, Agnes și Anna sunt voci firave ale unei credințe aflate în derivă și care, poate, îl mișcase pe acest creator în copilărie.

„Dacă reușești să schimbi percepția publicului, înseamnă că ai găsit grația.” Regizorul e permanent în căutarea Scenei, a Imaginii de neuitat, a misterului surprins cu ochiul camerei. Harriet Andersson habar nu are cum să joace rolul unei muribunde. Liv Ullmann nu știe nici ea cum să arate, în același timp, grija și repulsia față de soțul ei. Filmările decurg greoi, întrerupte de toane, chicoteli… strigăte și șoapte. Bergman e un vânător de frumusețe, un fugar, un om chinuit, un biet regizor aflat în umbra marelui Tarkovski. Excelentul Zsolt Bogdan – premiat de UNITER în 2010 pentru acest „tur de forță”- este Bergman, soțul lui Karin, soțul Mariei, doctorul și, în sfârșit, pastorul care oficiază la înmormântare. „Tu, Agnes, care ai luat atâta durere asupra ta, roagă-l pe bunul Dumnezeu să ne dea harul înțelegerii acestei lumi absurde!” strigă ultimul. Toți acești bărbați sunt, și ei, ipostaze ale acestui artist.

Nu-mi pot imagina o mai frumoasă declarație de dragoste. Andrei Șerban, cu smerenie și curaj, propune o călătorie în mintea lui Ingmar Bergman. Creativ fără a-i lipsi discreția, bazându-se pe mărturiile autobiografice dar îndrăznind construirea unei narațiuni originale, Șerban ne îndeamnă la a contempla misterul creației artistice ca expresie a fragilității umane și ca victorie asupra angoasei. Este un imn închinat curajului, un emoționant act de empatie față de neliniștea în care cu toții trăim și care ne domină viața până la capăt. „Nu cred în Dumnezeu”, spune artistul scandinav, „dar chestiunea e mai complicată. Cred în Dumnezeul din om. Pe Acela vreau să îl descopăr.” Fără să o știe, el a fost astfel un credincios ca nimeni altul. Și pentru aceasta îl iubim.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

informatie

Această înregistrare a fost postată la Ianuarie 31, 2013 de şi etichetată , , , .
%d blogeri au apreciat asta: